• Warsztaty IPN

• 07.10.2022
        • 22 września uczniowie klasy 4b wysłuchali wykładu i wzięli udział w warsztatach pt. Cichociemni”. Poprowadził je p. Marcin Łaszczyński, edukator Biura Edukacji Narodowej IPN Oddział
          w Warszawie. Pan Marcin już po raz kolejny gościł w naszej Bibliotece szkolnej, a młodzież zdążyła poznać wiele wątków dotyczących najnowszej historii Polski. Tym razem przybliżona została geneza powołania Cichociemnych, podlegających bezpośrednio Wodzowi Naczelnemu. Maturzyści mogli przekonać się, jak szczegółowe fakty decydowały o biegu historii: jakie znaczenie pełniła córka gen. Władysława Sikorskiego, por. Zofia Leśniowska, jakie treningi, szkolenia,  przebyli ochotnicy - żołnierze Armii Krajowej - Cichociemni, w jaki sposób zaczynali każdy dzień, jak można przekroczyć linię ludzkiej wytrzymałości, wreszcie, ile wspólnego mieli Cichociemni z ….”Koziołkiem Matołkiem”, a właściwie jego autorem.

Informacje zwrotne, otrzymane od Uczniów, na temat wysłuchanego wykładu zachęcają
          do zorganizowania kolejnych wykładów.

• Śladami Romualda Traugutta

• 06.10.2022
        • Jak co roku wszystkie klasy pierwsze po zapoznaniu się z historią szkoły i życiorysem naszego Patrona, udały się szukać śladów Romualda Traugutta w Warszawie, a jest ich dość dużo mimo upływu czasu. Tym razem zrobiliśmy to inaczej niż zwykle. Różne klasy były w różnych miejscach, za to poznawały je bardziej szczegółowo. Dwie klasy dodatkowo obejrzały w Muzeum Narodowym kilka obrazów związanych z powstaniem styczniowym, a dwie wystawę "Pożoga" na Krakowskim Przedmieściu. Klasa IH złożyła kwiaty na grobie córki Traugutta, a także zapaliła znicz przy grobie Pięciu Poległych. Wszystkim pierwszoklasistom życzymy samych sukcesów w nauce

• „Tak, jak byśmy nigdy nie istnieli"

• 23.09.2022
        • 21 września o godz. 19.00 w teatrze Palladium reprezentacja uczniów z klasy 1e: Nadia Kur, Kaja Jakubowska, Marysia Andrzejewska pod opieką nauczycieli wzięła udział w koncercie w ramach projektu „Tak, jak byśmy nigdy nie istnieli". Koncert był kolejnym wydarzeniem w ramach obchodów dnia Pamięci o Zagładzie Żydów, w 80 rocznicę niemieckiej „Aktion Reinhardt”. Uczniowie mogli usłyszeć Renatę Przemyk, Natalię Niemen, Lilu, Symchę Kellera, Kasię Malejonek, Aleksandrę Idkowską, Basię Pospieszalską, Monę i Darka „Maleo” Malejonka. Wyjątkowo przejmująco wybrzmiały utwory napisane specjalnie z myślą o koncercie oraz pieśń – symbol – „Warszawo ma” – wykonana w jidysz. Po koncercie został wyświetlony 20 minutowy dokument ”Action Reinhardt” w reżyserii Michała Szymanowicza.

• Sprzątanie świata

• 20.09.2022
        • Zaangażowaliśmy się w kolejną akcję Sprzątania świata 2023 w sobotę, 17 września. Zawsze sprzątamy te same okolice naszej szkoły, ale tym razem w mocnym składzie 20 osób. z klas 1a, 1d, 1f, 1h, 2d i 3c. Najmłodszy uczestnik miał 6 lat, chodzi do zerówki i bardzo dzielnie razem z mamą nam pomagał.

Bardzo dziękujemy za liczne przybycie bez względu na pogodę. Bez Was nie byłoby tej akcji.

• Koło varsavianistyczne

• 20.09.2022
        • Wszystkich kochających Warszawę zapraszamy do zadeklarowania tego, a potem na wspólne spacery i spotkania (sala 22). Zaczęliśmy już 8 września na cmentarzu powązkowskim w Warszawie, gdzie odbyły się uroczystości poświęcone 83. Rocznicy wyboru Prezydenta Stefana Starzyńskiego na stanowisko Komisarza Cywilnego przy Dowództwie Obrony Warszawy. Wydarzenie to zorganizował zarząd główny Towarzystwa Przyjaciół Warszawy. Fragment życia prezydenta Stefana Starzyńskiego opisała licznie zgromadzonej młodzieży pani Wiesława Dłubak-Bełdycka. Zebrani złożyli wiązanki oraz zapalili znicze. Spotkanie prowadził pan Radosław Potrac - opiekun wszystkich szkół varsavianistycznych.

• Światowy Dzień Kropki w Bibliotece szkolnej

• 07.10.2022
        • 15. września obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Kropki – International Dot Day.

To dzień, w którym wszystko może się odmienić, gdy odważnie ujawni się swoją kreatywność, mocne strony, zainteresowania. To także okazja do przekonania innych o ich wyjątkowości
          i posiadaniu niekwestionowanych zdolności.

W Bibliotece szkolnej przygotowania do tego dnia trwały już od ubiegłego roku szkolnego.

Naszą akcję zainaugurowała projekcja 3-minutowego filmu „The Dot – Kropka”, opartego na książce Petera H. Reynoldsa, wydanej w 2003 roku, następnie przeszliśmy do prezentowania zainteresowań i zdolności:

Matylda z klasy 3c przedstawiła opracowane przez siebie albumy i recenzję książki
          o minerałach, opowiedziała o najciekawszych kamieniach szlachetnych i półszlachetnych. Obejrzeliśmy też ciekawe doświadczenie z piaskiem magnetycznym.

Kamil z klasy 3c, autor prac plastycznych w charakterystycznym stylu, opowiedział
          o swojej twórczości, a obecni mogli obejrzeć jego prace na wystawie.

Zaprezentowaliśmy także obraz Dimy z klasy 3b, ilustratora, autora wielu dzieł sztuki użytkowej.

To był bardzo miły i dodający odwagi do działania czas. Wszystkim biorącym udział w akcji bibliotecznej bardzo dziękuję i zapraszam za rok.

• Narodowe Czytanie

• 05.09.2022
        • Słuchaj dzieweczko! – Ona nie słucha… w przeciwieństwie do naszych uczniów, którzy kolejny raz wzięli udział w Narodowym Czytaniu, tym razem ,,Ballad i romansów” Adama Mickiewicza. W sobotę, 03.09. spotkaliśmy się w pięknej scenerii Ogrodów Krasińskich, aby wspólnie poobcować z literaturą romantyzmu. Uczniowie, w blasku promieni słonecznych, odczytali m.in. ,,Lilije”, ,,Świteź” czy ,,Romantyczność” i przypomnieli sobie cechy ballady oraz sylwetkę twórczą narodowego wieszcza.

• Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego 2022 / 2023

• 26.08.2022
        • Rozpoczęcie roku szkolnego zacznie się od spotkania z wychowawcami w klasach według, poniższego harmonogramu:

Klasy drugie, trzecie i czwarte o godzinie 9:00 w salach:

1h sala 57, wychowawca Edyta Słyk

• Obchody 158. rocznicy stracenia członków Rządu Narodowego

• 05.08.2022
        • W dniu 5 sierpnia 1864 roku wykonano wyrok śmierci na przywódcach powstania styczniowego - na stokach Cytadeli Warszawskiej powieszeni zostali Romuald Traugutt, Roman Żuliński, Józef Toczyski, Rafał Krajewski i Jan Jeziorański. Delegacja naszego liceum wzięła udział w obchodach 158. rocznicy stracenia członków Rządu Narodowego, podczas których złożyliśmy kwiaty w miejscach pamięci na terenie Muzeum X Pawilonu Cytadeli Warszawskiej.

• Wykaz podręczników 2022/2023

• 27.07.2022
        • Udostępniamy listę podręczników do klas pierwszych, drugich, trzecich i czwartych na rok szkolny 2022/2023.

Prosimy o wstrzymanie się z zakupem podręczników z języka angielskiego do klas pierwszych. W pierwszym tygodniu września planujemy przeprowadzić testy poziomujące, które pozwolą dopasować podręcznik do Waszej wiedzy.

podreczniki_2022_2023.pdf

• Uroczyste zakończenie roku szkolnego

• 26.06.2022
        • W dniu 24.06.2022 odbyło się uroczyste zakończenie roku szkolnego 2021/2022. Pan wicedyrektor Arkadiusz Olszyna podziękował nauczycielom za pracę z uczniami, rodzicom za wsparcie i współpracę, oraz pogratulował uczniom uzyskanych wyników. Następnie rozdane zostały świadectwa i nagrody dla tych, którzy mieli najwyższe osiągnięcia. Pani Monika Filewicz podczas przemówienia podziękowała wszystkim wolontariuszom za pracę, a w szczególności za wsparcie jakiego udzielili nasi uczniowie dla Ukrainy. Pani Elżbita Kunowska i Adrianna Kunka nagrodziły uczniów za udział w kole varsavianistycznym oraz w projekcie "Szkoła dialogu". Pani Natalia Arczyńska wręczyła dyplomy i nagrody za projekt "Pestka". Na koniec uroczystości Pan wicedyrektor życzył wszystkim udanych, zasłużonych wakacji.

• Integracja w Pieninach

• 28.06.2022
        • W dniach 20 - 24 czerwca 2022 r. uczniowie cudzoziemcy naszej szkole uczestniczyli w wycieczce integracyjnej finansowanej ze środków finansowych Biura Oświaty Urzędu m. st. Warszawy.

Pierwszego dnia wycieczki zwiedziliśmy zamek w Czorsztynie oraz zamek w Niedzicy, a także poznaliśmy historię powstania Zapory Wodnej na Zespole Zbiorników Wodnych Niedzica-Czorsztyn-Sromowce Wyżne. Po południu przeszliśmy cały Wąwóz Homole, a w towarzystwie tajemniczych Kamiennych Ksiąg utworzyliśmy żywy napis nazwiska naszego patrona. Na koniec odpoczęliśmy na widokowej polanie Bukowinki i odwiedziliśmy kościół parafialny pw. Matki Bożej Pośredniczki Łask, czyli dawną cerkiew pw. Matki Boskiej Pokrownej.

Drugiego dnia wycieczki uczestniczyliśmy w spływie Przełomem Dunajca. Mieliśmy okazję zobaczyć najwyższe szczyty Pienin. Każdy z nas miał okazję poznać pracę flisaka osobiście wcielając się w ich role. W serdecznej i niezwykle żartobliwej atmosferze poznaliśmy historię, faunę i florę oraz tradycje, zwyczaje i obyczaje panujące w tym niezwykłym regionie naszego kraju. Panowie flisacy wysadzili nas po lewej stronie Dunajca. Ścieżka na Sokolicę widzie lasem, stromo w górę. Po drodze mijaliśmy dwie łąki i podziwialiśmy piękny widok na Szczawnicę. Dotarcie na szczyt zajęło nam około godziny drogi. Po zdobyciu szczytu zeszliśmy bezpośrednio do Krościenka. Widoki piekne.

Trzeciego dnia zdobyliśmy Trzy Korony. W tym celu wybraliśmy najdłuższą i najrzadziej uczęszczaną trasę, która swój bieg rozpoczyna w Czorsztynie. Najbardziej widokowa część szlaku znajduje się tuż za miejscowością Czorsztyn - to polana Majerz z bacówką i widokiem na tatry i Jezioro Czorsztyńskie. Wspinaliśmy się po leśnych stopniach i skałach, aż do samego tarasu widokowego na Trzy Korony. I tak oto zdobyliśmy najwyższy z wierzchołków "korony" zwanym Okrąglicą 982 m n.p.m.

Z tarasu, przy pięknej słonecznej pogodzie, podziwialiśmy widok na Tatry, Słowację oraz srebrzystą wstęgę Dunajca wijącego się na dole, u stóp naszej góry. Schodząc ze szczytu udaliśmy się do Zamku Pienińskiego. To ruiny w masywie Trzech Koron pozostałe po znajdującej się tutaj dawnej warowni - najwyżej położonej fortyfikacji w Polsce! W powrotną drogę wybraliśmy żółty szlak prowadzący Wąwozem Szopczańskim do Sromowców Niżnych. Jest on położony pomiędzy Trzema Koronami a Podskalną Górą, która zwana jest również Cieplicą, z uwagi że to właśnie jej stoki najszybciej topnieją na wiosnę. Można by rzecz, że ściany schodzą tak blisko do siebie, że spaceruje się tutaj dnem stromego kanionu, a nie wąwozem.

Każdego dnia uczestnicy wycieczki uczestniczyli w zajęciach integracyjnych, które skupiały się na:

1. warsztatach aktorsko-teatralnych, które otwierają nas na spontaniczne działania i zachęcają do poszukiwania własnej autentyczności i nowych form ekspresji. We wspólnej pracy warsztatowej wykorzystano improwizację oraz pracę z partnerem scenicznym.

2. zajęciach sportowych - przybliżyły nam kajakarstwo. Poznaliśmy podstawowe zasady organizacji spływów kajakowych. Przeszliśmy krótki kurs technik wiosłowania, ratownictwa wodnego oraz locji na spływach kajakowych. Najwięcej radości dała mam część praktyczna. Kontakt z wodą, nawet tą sięgającą jedynie do kolan, to niezapomniana zabawa.

3. zajęciach kulturoznaczych - poznaliśmy historię oraz tradycje regionu. W Izbie Regionalnej poznaliśmy tajniki tradycyjnego gotowania, przędzenia i pieczenia chleba.

4. warsztatach z doradztwa zawodowego - aktywne zajęcia motywujące do myślenia o swojej przyszłości zawodowej oraz przygotowujące do wejścia na rynek pracy w Polsce.

5. zajęciach instrumentalno-muzycznych. Nasz niesamowity przewodnik, Pan Andrzej Budz - multiinstrumentalisty, instruktora, budowniczego instrumentów - przybliżył nam tradycyjne intrumenty pasterskie. Oczywiście największym zainteresowaniem cieszyła się gra na piszczałkach pasterskich, trombicie, rogu pasterskim, piszczałce wielkopostnej i dudach podhalańskich. Sami mogliśmy wypróbować własnych sił... 😎 Wydobycie choćby jednego dźwięku okazało się ogromnym wyzwaniem.

W imieniu wszystkich uczestników wycieczki oraz ich rodziców/opiekunów prawnych składany serdecznie podziękowania dla:

💐Pani Joanny Gospodarczyk - dyrektorki Biura Edukacji Urzędu m. st. Warszawy

💐Pani Grażyny Orzechowskiej-Mikulskiej - zastępczyni Burmistrza Dzielnicy Wola m. st. Warszawy

💐 Pani Grażyny Iber- Wojtanek - dyrektorki Szkolnego Ośrodka Wypoczynkowego "Orle Gniazdo"

oraz

pracowników Pienińskiego Parku Narodowego

flisaków Polskiego Stowarzyszenia Flisaków Polskich

a także naszemu wspanialemu przewodnikowi

Panu Andrzejowi Budz - multiinstrumentalisty, instruktora, budowniczego instrumentów

• Łazienki Królewskie

• 23.06.2022
        • 22 czerwca grupa uczniów z klasy Ib i klas OPC udała się do Łazienek Królewskich-niezwykłego miejsca wypoczynku króla Stanisława Augusta, a obecnie miejsca odwiedzanego przez wszystkich pragnących relaksu i różnych ofert kulturalnych. Po odwiedzeniu i poznaniu historii wielu obiektów tam znajdujących się, odpoczęliśmy na łonie natury.

• Wycieczka do Loretto

• 21 czerwca osoby, które nie wystraszyły się deszczu udały się zgodnie z planem do polskiego Loretto - sanktuarium położonego w pobliżu Wyszkowa, gdzie za przyczyną bł. Ignacego Kłopotowskiego trwa kult Matki Bożej Loretańskiej. Od XVI w. kult ten  rozwinął się na warszawskiej Pradze za sprawą samego króla Władysława IV. Niestety, po pożodze Pragi i wojnach napoleońskich, gdy figurę MB Loretańskiej przeniesiono do kościoła św. Anny, wszystko przycichło. Dopiero  pod koniec zaborów i w pierwszych latach niepodległości, a więc w czasach ks. Kłopotowskiego, zaczęto znowu ten kult rozwijać.  7 września 2008 roku odbyła się uroczystość koronacji figury Matki Bożej  w Loretto, a miejsce kultu jest też miejscem wyciszenia i spokoju ducha.

• Warsztaty w Muzeum Polin: „Od kuchni. Żydowska kultura kulinarna”

• 21.06.2022
        • 15 czerwca uczniowie naszej szkoły w ramach podziękowania za udział w akcji Żonkile wzięli udział w warsztatach  związanych  z wystawą  „Od kuchni. Żydowska kultura kulinarna”. Wystawa przybliżyła uczniom żydowską kulturę kulinarną w różnych zakątkach świata, pokazując różne potrawy, ich sposób przyrządzania, pochodzenie i znaczenie. Warsztaty przybliżyły młodzieży jak dzięki migracjom Żydzi rozpowszechniali potrawy i produkty, począwszy od średniowiecza aż po wielkie fale emigracji w XIX i XX wieku. Opowieść o żydowskiej sztuce kulinarnej to również opowieść o żydowskiej religii, kulturze i historii.

• Teatr Wielki od kulis

• 17.06.2022
        • W dniu 14.06. uczniowie naszej szkoły mieli niezwykłą okazję zwiedzenia pomieszczeń Teatru Wielkiego, niedostępnych dla zwykłych śmiertelników. Udali się w fascynującą podróż, po krętych korytarzach znakomitej instytucji kulturalnej, która otworzyła przed nimi: garderobę artystów, magazyn kostiumów, ogromną scenę, z perspektywy której widz jest małą cząstką świata opery, czy pracownię krawiecką kapeluszy. Było to nietuzinkowe spotkanie z niecodziennym rodzajem kultury, w ramach projektu MAKI. Uczniowie mogli również wysłuchać zabawnych anegdot, chociażby na temat Dyrektora, Pana Waldemara Dąbrowskiego. Czekamy na więcej takich wyjść!

• Spacer uliczkami Powązek

• 16.06.2022
        • 13 czerwca uczniowie klasy 2b zostali oprowadzeni po Cmentarzu Wojskowym - Powązkach Wojskowych - przez edukatora Instytutu Pamięci Narodowej Biura Edukacji Narodowej Oddział w Warszawie, pana Marcina Łaszczyńskiego. Spacer miał na celu przybliżenie idei walk narodowo-wyzwoleńczych w dążeniu do odzyskania niepodległości przez Polskę
          jako sztafety pokoleń. Uczestnicy odwiedzili mogiły powstańców styczniowych, ochotników i uczestników wojny z bolszewikami z roku 1920 - Orląt, genezę
          i symboliczny grób generała Augusta Emila Fieldorfa „Nila”. Dalej – miejsca spoczynku bohaterów jednej z najbardziej znanej książki „Kamienie na szaniec”, poety Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, wiele wzruszających historii życia
          i śmierci poległych Powstańców Warszawskich, m.in. Batalionu Parasol, pomnik Gloria Victis – /Chwała Zwyciężonym/ przy którym co roku o godzinie „W” upamiętniona jest rocznica wybuchu powstania warszawskiego. Zwiedzający zatrzymali się także przy grobie Jadwigi Zarugiewiczowej, matki Konstantego, bohatera poległego w bitwie pod Zadwórzem, zwanej Polskimi Termopilami. Poznali tu historię Grobu Nieznanego Żołnierza. Na koniec, pan Marcin Łaszczyński opowiedział o Panteonie Żołnierzy Wyklętych, tzw. „Łączce”, historii żołnierzy wiernych przysiędze wojskowej i do końca broniących niepodległości państwa polskiego.

Dziękujemy za przekazanie obszernej wiedzy historycznej w ciekawej formie.

• Tydzień Konstytucji

• 16.06.2022
        • Jak co roku, na przełomie maja i czerwca, uczniowie naszego liceum uczestniczą w zajęciach „Tygodnia Konstytucyjnego. Warsztaty organizuje Stowarzyszenie im. prof. Zbigniewa Hołdy. Podczas zajęć prowadzonych przez prawników współpracujących z fundacją uczniowie poznają naszą Konstytucję.
          Zadaniem warsztatów jest pokazanie znaczenia tego aktu prawnego dla naszego państwa oraz praw i obowiązków jakie z niego wypływają dla nas obywateli.
          W tym roku uczniowie 1b i 1c mieli za zadanie stworzyć konstytucję własnych państw oraz połączyć się w ramach jednej międzynarodowej organizacji.

• Projekt MaKI

• 10.06.2022
        • Dziś, w ramach projektu projektu MaKI (Mazowieckie Kluby Integracyjne), finansowanego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego, uczniowie ukraińscy naszej szkoły brali udział w zajęciach chemii, fizyki, biologii i geografii wspieranych komputerowo. Podczas zajęć, w Ośrodku Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów, przy użyciu nowoczesnego sprzętu samodzielnie przeprowadzali doświadczenia naukowe i wspólnie analizowali wyniki otrzymanych badań.

Wspólna nauka przez zabawę motywuje do podejmowania wyzwań edukacyjnych, sprzyja integracji oraz wzmacnia naukę języka polskiego. Podczas takiej formy zajęć wsparcie uzyskują nie tylko uczniowe ale także nauczyciele i wychowawcy.

Projekt realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Muzeum Warszawy oraz Polskim Związkiem Warcabowym.

• Koło varsavianistyczne

• 02.06.2022
        • Ciągle coś się dzieje. Ostatnio odbyliśmy zajęcia na terenie Ogrodu Sprawiedliwych na skwerze im. „Jura” Gorzechowskiego, na terenie dawnego więzienia kobiecego „Serbia”. Byliśmy na Cmentarzu Żydowskim, a w środę 1 czerwca ( po niezwykłej konferencji o getcie łódzkim), wiele klas obejrzało film "Spotkania, które burzą mury" i wysłuchały obszernego komentarza do niego. Wiele osób zachęciliśmy w ten sposób do udziału w działaniach upamiętniających Żydów, którzy zginęli w czasie Holokaustu.