• Sobótka-Ślęża

• 30.09.2023
        • W ostatnim dniu naszej przygody zdobyliśmy szczyt 718 m n.p.m. Udało nam się wspiąć na Ślężę od strony Sobótki, która była nunatakiem. Jest to góra pełna tajemnic, która skrywa wiele historii. Na wieży widokowej mogliśmy przeczytać napis: ,,Zostaw Ślęże starym bogom", które oddaje klimat kultu, jakim owiany jest ten szczyt.

• Praga

• 29.09.2023
        • Co oznacza czeskie ,,ruchadlo"? Kto był matką i babką Europy? Na te i wiele innych pytań usłyszeliśmy odpowiedzi w czwartkowy słoneczny dzień, będąc w Pradze. Podziwiając architekturę miasta miło spędziliśmy czas. Mogliśmy przejść przez Most Karola, wysłuchać opowieści o zegarze astronomicznym i historii o najstarszym domu pochodzącym z XIV w. Będąc w okolicach zamku byliśmy zaskakiwani ciekawostkami o rodzinie Habsburgów. Z pewnością jeszcze tu wrócimy.

• Tajemniczy Dolny Śląsk

• 28.09.2023

Gdzie najlepiej spędzić czas w ostatnim tygodniu września? Ponad pięćdziesięcioosobowa grupa z naszej szkoły może zarekomendować Dolny Śląsk. Począwszy od wtorku 26.09., gdzie poprzez grę miejską odkrywaliśmy piękno Wrocławia po ognisko integracyjne, podczas którego usłyszeliśmy historię o kompleksie ,,Riese".

Z kolei w dniu 27.09. udaliśmy się do podziemnego miasta Osówka, które zostało wykopane dla nazistów. Trasa historyczna wytyczona jest po najciekawszych korytarzach, które zdążono wykonać do końca 1944r. Podczas zwiedzania wysłuchaliśmy opowieści o więźniach pracujących w Górach Sowich podczas drążenia sztolni. Naszym oczom ukazały się również hologramowe scenki rodzajowe oraz trójwymiarowe zdjęcia. Po takiej dawce historycznych informacji młodzież zmagała się ze szczytami górskimi, skrywającymi tajemnice projektu ,,Riese".

• Świątynia Opatrzności Bożej

• 28.09.2023
        • Świątynia Opatrzności Bożej planowana była już w XVIII wieku. Udało się to zrealizować dopiero po 225 latach od podjęcia uchwały przez Sejm Czteroletni o budowie takiej świątyni jako wotum za Konstytucję 3 Maja. We wtorek 26 września grupa varsavianistów i uczniów z klas pierwszych miała sposobność zwiedzania tej monumentalnej światyni ( bryła świątyni to rotunda zwieńczona owalną kopułą), byliśmy m.in. przy grobach prezydentów Polski oraz poety ks. Jana Twardowskiego,poznaliśmy życie Mężów Bożej Opatrzności – polskich świętych i błogosławionych, których relikwie znajdują się w kolistej bocznej nawie świątyni. Później zwiedzaliśmy Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego, które znajduje się w pierścieniu okalającym kopułę Świątyni Opatrzności Bożej na wysokości 26 metrów. Zajmuje około 2000 metrów kwadratowych powierzchni i robi ogromne wrażenie. Była to prawdziwa podróż przez najbardziej burzliwy czas 104 lat dziejów Polski, Europy i świata; była to jednocześnie opowieść o przyjaźni, odrodzeniu narodowej tożsamości i misji jej zachowania oraz o niezłomności naszych największych Polaków w trudnych czasach.

• „Nauka to podróż w przyszłość”

• „Nauka to podróż w przyszłość” – to motto 27 edycji  Festiwalu Nauki w Warszawie.

Podczas spotkań festiwalowych prezentowane są dokonania nauki i wyzwania, które przed nią stoją.

Wydarzenia realizowane podczas Festiwalu odbywają się tam, gdzie pracuje się naukowo: w pracowniach, laboratoriach, salach seminaryjnych i doświadczalnych.

Tym razem w dniu 27.09.2023 roku uczniowie naszej szkoły z klasy III A  i  z  klasy II H gościli w Instytucie Biologii Doświadczalnej PAN im. M. Nenckiego.

Uczestniczyli w spotkaniu z dr hab. Dorotą Dymkowską, która w przystępny sposób przedstawiła im efekty swojej pracy naukowej nad komórkami śródbłonka naczyniowego i szczególnej roli mitochondriów w tych komórkach.

• Łowcy mikrobów

• 27.09.2023
        • Wczoraj i dzisiaj uczniowie klas biologiczno-chemicznych, 2a i 2h, brali udział w warsztatach pt. "Łowcy mikrobów" na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego.

W trakcie warsztatów nasi uczniowie izolowali drobnoustroje z różnych środowisk, poznali metody zakładania i prowadzenia ich hodowli oraz oczyszczali i analizowali plazmidowe DNA bakterii na żelu agarozowym.

• Nauka - to podróż w Przyszłość  SGGW
        • Nauka - to podróż w Przyszłość SGGW

• 27.09.2023
        • We wtorek 26 września uczniowie  naszej szkoły z klasy 4 A o profilu  biologiczno- chemicznym brali udział w lekcji w ramach 27 Festiwalu Nauki - Nauka - to podróż w Przyszłość na zajęciach w SGGW w Warszawie w Katedrze Genetyki , Hodowli  I Biotechnologii Roślin.Podczas wykładu  przybliżyli  się do świata mikro RNA -powstawania tych cząsteczek, działania oraz ich wykorzystania w służbie człowiekowi.Do nie dawna mikro RNA uznawane było za cząsteczki o nikłej roli dla organizmów żywych. Obecnie wiemy, że te malutkie cząsteczki o długości około 20 par zasad, mają ogromne znaczenie. miRNA mają możliwość regulowania ekspresji genów.To z kolei wiąże się ze wpływem na wiele procesów metabolicznych.Można zatem powiedzieć, że cząsteczki mikro RNA pełnią straż nad prawidłowym przebiegiem procesów w komórkach.Lekcja była ciekawa, zwłaszcza, że zdobyte wiadomości będą wkrótce wykorzystane na lekcji biologii i kolejnej pracy klasowej.

• Muzeum Mazowieckie w Płocku

• 22.09.2023
        • 21 września uczniowie naszego liceum odwiedzili najstarsze miasto Mazowsza - Płock.

Podczas lekcji muzealnych w Muzeum Mazowieckim w Płocku uczniowie poznali sztukę secesji i art deco. Po zakończonych zajęciach młodzież udała się na zwiedzanie najważniejszych zabytków starego Płocka: Wzgórze Tumskie, Stary Rynek, ulicę Tumską oraz nadwiślańskie bulwary. W powrotnej drodze zatrzymaliśmy się przy romańskiej bazylice w Czerwińsku nad Wisłą.

• Konkurs biograficzny o Elizie Orzeszkowej

• 20.09.2023
        • W poniedziałek 18 września na 1 godzinie lekcyjnej odbył się  w naszej szkole konkurs podsumowujący projekt związany z Narodowym Czytaniem. Lekturą 12. odsłony akcji była „Nad Niemnem” Elizy Orzeszkowej. Zachęceni akcją z 9 września postanowiliśmy ją rozszerzyć o konkurs dotyczący wiedzy o autorce tegorocznej lektury. Najlepszysza była drużyna z 3D. GRATULUJEMY!

• Wokół Pałacu Saskiego

• Trwająca odbudowa Pałacu Saskiego, Pałacu Brühla i kamienic przy ul. Królewskiej w Warszawie ma na celu przywrócenie historycznych gmachów w formie z sierpnia 1939 roku. W tym miejscu jeszcze w XVII wieku był Pałac Morsztyna, później bardzo rozbudowany Pałac Saski, Liceum Warszawskie, w którym uczył ojciec naszego słynnego kompozytora Fryderyka Chopina, a w okresie międzywojennym mieścił się tu Sztab Generalny Wojska Polskiego i Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Ślady tych wszystkich historii (także rozbudowanego pałacu w XIX wieku przez kupca Skwarcowa) miała okazję zobaczyć w poniedziałek 18 września klasa II g i starszaki z koła varsavianistycznego. Zakończyliśmy ten nasz historyczny spacer opowieścią p.Prof. Osypowicza o działaniach wojennych w tym miejscu podczas II wojny Światowej.

• Narodowe Czytanie 2023

• 11.09.2023
        • W sobotni poranek młodzież naszego Liceum spotkała się w Ogrodzie Saskim, aby wspólnie przeczytać fragmenty ,,Nad Niemnem”. Oprócz literackich doznać uczniowie mogli wysłuchać krótkiej biografii Elizy Orzeszkowej. Dowiedzieli się, że pisarka była koleżanką Marii Konopnickiej a w czasie powstania styczniowego pomagała Romualdowi Trauguttowi. Nasze spotkanie również służyło przypomnieniu haseł pozytywistycznych. Za rok spotkamy się znowu, aby tak jak Kordian wspiąć się na szczyt góry romantycznych uniesień.

• Koło Varsavianistyczne

• 10.09.2023
        • Pierwsze działania kola varsavianistycznego to każdego roku 8 września udział w Apelu Pamięci przy grobie Prezydenta Stefana Starzyńskiego w Alei Zasłużonych na Starych Powązkach.

Kiedy wybuchła II wojna światowa Prezydent Starzyński odmówił wykonania rozkazu ewakuacji ze stolicy. 8 września 1939 roku został mianowany na Komisarza Cywilnego przy Dowództwie Obrony Warszawy. Do kapitulacji Warszawy podtrzymywał ducha oporu ludności wyjątkowymi radiowymi przemówieniami. W ostatnim powiedział pamiętne słowa:„Chciałem by Warszawa była wielka. Wierzyłem, że wielka będzie..." Do dziś nie są jasne okoliczności i miejsce śmierci Prezydenta, dlatego oddajemy dzielnemu Prezydentowi hołd przy grobie symbolicznym.