• Projekt "Poznaj Polskę"

• 28.05.2022
        • 25 maja wyruszyliśmy również (uczniowie klasy 3e, 3b, 2d, 2b, 2a, 1e, 1d) na dwudniową wycieczkę do Poznania i Gniezna, w ramach projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki, #PoznajPolskę.

Zwiedziliśmy urokliwy Ostrów Tumski ze szczególnym uwzględnieniem Bazyliki Archikatedralnej świętych Apostołów Piotra i Pawła (jedna z najstarszych świątyń w Polsce) wraz z podziemiami, Psałterii czy też Akademii Lubrańskiego.

Następnie udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie zobaczyliśmy m.in. Zamek Cesarski, Operę, Muzeum Narodowe i zwiedziliśmy Muzeum Sztuki Użytkowej.

W Rogalowym Muzeum Poznania wzięliśmy udział w niezapomnianym kursie pieczenia Rogali świętomarcinkowskich. Prowadzący z ogromnym poczuciem humoru oraz pozytywną energią. Odpowiadane historie Rogala świętomarcińskiego– na tle historii Poznania. Świetna sprawa na urozmaicenie zwiedzania miasta.

Gniezno i Bazylika Prymasowska Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny to drugi cel naszej wycieczki realizowanej w ramach projektu #PoznajPolskę. Jest to kościół gotycki, którego budowę rozpoczęto w drugiej połowie XIV wieku w miejscu dawniejszych świątyń romańskich.

Podczas zwiedzania podziemia bazyliki zobaczyliśmy relikty romańskie pierwszych świątyń oraz najstarszy zabytek pisany w Polsce – gipsowa płyta nagrobna pochodząca z 1006 roku. Uczestników naszej wycieczki zachwyciły sławne Drzwi Gnieźnieńskie zwane również Porta Regia (Drzwi królewskie), jeden z ważniejszych zabytków plastyki romańskiej w Europie. Drzwi odlane są z brązu a datę ich powstania datuje się na około 1170 roku. Ich niezwykłość polega nie tylko na wartości artystycznej, ale również na ideowym przekazie.

Do naw bocznych i obejścia ołtarza przylega 14 kaplic z marmurowymi portalami, zamkniętymi kratami stanowiącymi najpiękniejszy zestaw monumentalnych, pochodzących z XV do XVIII wieku, krat w Polsce. W środkowej części prezbiterium, pod ozdobnym baldachimem barokowej konfesji, znajdują się relikwie św. Wojciecha umieszczone w srebrnej trumnie.

Dopełnieniem wizyty w Gnieźnie było zwiedzanie Rynku Starego Miasta, podziwianie panoramy Gnieźnieńskiej z Wieży Katedry na Wzgórzu Lecha i wiele, wiele innych atrakcji.

Podsumowując dwa dni atrakcji:

zrobiliśmy 33 389 kroków , pokonaliśmy 610 schodów i przejechaliśmy 687 km

• Wycieczka do Sandomierza

• 28.05.2022
        • 25 maja uczniowie naszej szkoły (z klas 1a, 1b, 2b, 3a i 3c) rozpoczęli wycieczkę do Sandomierza, Baranowa Sandomierskiego i Ujazdu. Dzisiejszego dnia Sandomierz powitał nas piękną pogodą. Pozwoliła nam ona na zwiedzanie miasta. Następnie przeszliśmy Podziemną Trasą Turystyczną. Odwiedziliśmy zbrojownię, gdzie niebywale rezolutny rycerz że swadą i humorem oraz żargonem młodzieżowym opowiedział nam o średniowiecznej modzie rycerskiej, przyprawiając nas niejednokrotnie o salwy śmiechu. Kolejnym punktem naszej wycieczki był spacer urokliwymi uliczkami Sandomierza udaliśmy się w kierunku kościoła Świętego Jakuba oraz przeszliśmy się malowniczym Wąwozem Królowej Jadwigi. Zwięczeniem dzisiejszego dnia był rejs po Wiśle statkiem "Syrenka". W drodze powrotnej spacer urozmaicił nam wiosenny deszcz, nie psując nam wyśmienitych humorów.

Kolejny dzień wycieczki upłynął nam nam zwiedzaniu pięknego renesansowego zamku w Baronowie Sandomierskim. Poznaliśmy tam historię tego miejsca, podziwialiśmy dziedziniec z arkadowymi krużgankami, zamkowe komnaty oraz wystawę czasową.

Następnie udaliśmy się do niezwykle malowniczo położonego zamku Krzyżtopór w Ujeździe. Jako dzielni turyści przemierzyliśmy tam trasę ekstremalną dla odważnych. Ruiny zamku wywarły na nas ogromne wrażenie.

• Opera w kadrze

• 27.05.2022
        • W ramach Projektu MAKI,  uczniowie naszej szkoły mogli rozpocząć niezwykłą przygodę z operą. W dniu 26.05. młodzież uczestniczyła w warsztatach, w Teatrze Wielkim, podczas których dowiedzieli się, czym jest libretto oraz partytura. Przed nimi wystąpiła sama Królowa Nocy z opery ,,Czarodziejski flet”, która zauroczyła swoimi umiejętnościami wokalnymi widownię. Na koniec spotkania uczniowie podzieleni na dwie drużyny, Papageny i Papagena, próbowali swych sił na scenie.

• "Nie - ofiary niepokoju"

• 28.05.2022
        • Akademia Wielokulturowego Aktywizmu to projekt Fundacji Ocalenie. W ramach tego projektu Uliana Zelenko, Anastasiia Isaienko, Valentina Sokurenko i Dmytro Peretiatko stworzyli cykl siedmiu warsztatów artystyczno-teatralnych pt. "Nie - ofiary niepokoju". W warsztatach uczestniczyli uczniowie pochodzenia uchodźczego i migranci uczących się w naszej szkole.

Warsztaty obejmowały integrację grupy, rozwijanie umiejętności plastycznych i tanecznych, improwizację, pokonywanie barier psychologicznych, pracę z głosem, mimiką i kamerą.

Cykl zakończył się projekcją krótkiego filmu. Efekt pracy prezentujemy poniżej

Gratulujemy!

• Zajęcia terenowe

• 28.05.2022
        • 24.05.2022 r. klasa 2A wraz z nauczycielami chemii i języka angielskiego uczestniczyła w terenowych warsztatach chemicznych w języku angielskim. Tematem głównym warsztatów była przyroda doliny Wisły na wysokości Warszawy. Pracowaliśmy w sześciu grupach, zbadaliśmy pH gleby w różnych miejscach oraz poziom zanieczyszczeń wody w rzece. Ustaliliśmy, że woda w Wiśle jest bardzo zanieczyszczona. Nauczyliśmy się terminów chemicznych w języku angielskim, które były niezbędne do wykonania zadań z kart pracy w języku angielskim. Zobaczyliśmy jak w praktyce połączyć chemię z językiem obcym. Korzystaliśmy również z umiejętności posługiwania się Google Maps i Google Lens. Policzyliśmy również ilość kilometrów, które pokonaliśmy oraz swoją trasę na mapie. Zajęcia wymagały zaangażowania i samodzielnej pracy. Ale nie tylko praca ... był też odpoczynek na nadwiślańskiej plaży i spacer przy pięknej, słonecznej pogodzie.

• Warsztaty "Nie z tej Ziemi"

• 20 maja, uczniowie klasy 3a, brali udział w warsztatach na Wydziale Biologii Uniwersytetu Warszawskiego pt. Nie z tej Ziemi (astrobiologia).

Zajęcia przeprowadzone zostały metodą projektu naukowego mającego na celu zbadanie próbek pobranych na innych planetach. W trakcie zajęć młodzież analizowała próbki przywiezione z powierzchni planety (symulanty regolitu księżycowego/marsjańskiego) pod kątem obecności wody, różnych form życia lub jego śladów.

• Warsztaty na Uniwersytecie Warszawskim
      • Rewitalizacja Pragi

• 19.05.2022
        • W maju klasa 3c uczestniczyła w wycieczce poświęconej rewitalizacji dzielnicy Warszawy Praga- Północ. Poznaliśmy historię tej starej części Warszawy, zobaczyliśmy duże zmiany, które zaszły w dzielnice w ostatnich latach i zachodzą nadal, zwiedziliśmy ważne miejsca związane z tematem wycieczki: okolicę Warszawskiego Zoo, ulicę Floriańską  i miejsce byłej Synagogi Praskiej, bazar Różyckiego, muzeum historii Warszawskiej Pragi, cerkiew Marii Magdaleny.

• Śladami Wokulskiego

• 13.05.2022
        • Jak można lepiej poznać ,,Lalkę” Bolesława Prusa? Oczywiście udając się w literacką podróż po Warszawie. Taką okazję miała w dniu 12.05. klasa 2c, która śladami bohaterów pozytywistycznej powieści, zmagała się z losami galanteryjnego kupca i panny na wydaniu.

• Zajęcia terenowe

• 11.05.2022
        • 10 maja klasa 2c wybrała się nad Wisłę, na wycieczkę geograficzną w terenie. Tematem zajęć było "Przyroda doliny Wisły na wysokości Warszawy". Uczniowie musieli wykazać się już wcześniej poznanymi informacjami, przeprowadzić badania gleby i analizę chemiczną wody w rzece oraz wykazać się umiejętnościami korzystania z Google Maps i Google Lens. Zajęcia wymagały zaangażowania i samodzielnej pracy. Ale nie tylko praca ... był też odpoczynek na nadwiślańskiej plaży i trzykilometrowy spacer przy pięknej pogodzie.

• Startujemy z maturą 2022

• 06.05.2022
        • 04 maja wystartowaliśmy w kolejnym maratonie maturalnym, w tym roku, zorganizowanym dla ostatniego rocznika absolwentów gimnazjów. Wszystkie egzaminy kończymy 20 maja.

Jak widać mimo stresu humory wszystkim dopisują. Dla nas oznacza to pozytywne nastawienie i świadomość sukcesu, każdego dobrze przygotowanego maturzysty.

TMaturzystki i Maturzyści powodzenia!

Rodzice...trzymajcie się dzielnie

• Zakończenie roku szkolnego dla uczniów klas trzecich

• 06.05.2022
        • 29 kwietnia 2022 r. pożegnaliśmy ostatni rocznik tzw. gimnazjalistów. Nagrodziliśmy wybitnych, aktywnych  oraz tych zaangażowanych nieco mniej ... czyli wszystkich naszych absolwentów.

Dziękujemy za ten wspólnie spędzony czas. Czas pełen nowych wyzwań i różnych doświadczeń.

W murach naszej szkoły tworzyliście historię i stawaliście się jej częścią. Pamiętajcie o tym zawsze gdy będziecie wspominali przeszłość swoją ... przeszłość naszą.

Życzymy Wam powodzenia we wszystkich aspektach Waszego życia!

• Sadzenie drzew

• 29.04.2022
        • Już po raz kolejny absolwenci wolskich szkół uczcili zakończenie nauki w szkole średniej. 29 kwietnia 2022r., w dzień uroczystego zakończenia roku szkolnego 2020/2021, posadzili drzewa w parku im. Księcia Janusza. W wydarzeniu brał udział Zarząd Dzielnicy Wola m.st. Warszawy. Mamy nadzieję, że kolejne pokolenia naszej młodzieży również będą chciały kontynuować tę piękną tradycję, a tegorocznym maturzystom życzymy powodzenia na maturze!

• Zwiedzanie Muzeum Żołnierzy Wyklętych i Więźniów Politycznych PRL

Więzienie przy ulicy Rakowieckiej na warszawskim Mokotowie odegrało w historii komunistycznej Polski okrutną rolę. Obsadzone i zarządzane przez funkcjonariuszy resortu bezpieczeństwa, stało się jednym z najbardziej złowieszczych symboli budowy, a następnie utrwalania władzy komunistycznej w Polsce. Zatrudnieni w nim ludzie, bezwzględnie oddani partii komunistycznej, realizującej pod czujnym okiem NKWD imperialną politykę Związku Sowieckiego, eliminowali żołnierzy podziemia i innych patriotów Rzeczypospolitej. O strasznych metodach przesłuchań i mordów dowiedzieliśmy się podczas niezwykłej wycieczki w dniu 28 kwietnia 2022 roku.

• Warsztaty w Muzeum POLIN

• 03.05.2022
        • W dniu 28 kwietnia  klasa III C  udała się do POLIN – Muzeum Historii Żydów Polskich i wzięła udział w warsztatach historycznych pt: „Stańmy na warszawskiej ulicy. O życiu żydowskim w II Rzeczypospolitej”.  W trakcie zajęć uczniowie przenieśli się w czasie 100 lat wstecz i stanęli  na warszawskiej ulicy. Odkryli różnorodność Żydów w międzywojennej Polsce. Rozwiązując zadania na wystawie zrozumieli, jaka była ich tożsamość, ich życiowe, polityczne i religijne wybory. Zobaczyli  też relacje osób, które ocalały z Zagłady i opowiadają o swojej młodości w czasach przedwojennych.

• Nagroda im. M. Edelmana

• 27 kwietnia uczestniczyliśmy w uroczystości wręczenia Warszawskich Nagród Edukacyjnych im. Marka Edelmana za lata 2019/2020, 2020/2021 oraz 2021/2022.

Nasza szkoła zdobyła Warszawską Nagrodę Edukacyjną im. Marka Edelmana w roku szkolnym2020/2021 dzięki ogromnemu zaangażowaniu p. Elżbiety Kunowskiej i p. Marcina Gudziaka. Nagrody tej nie udałoby nam się również zdobyć gdyby nie otwartość, zaangażowanie i chęć zdobywania wiedzy przez naszych wspaniałych uczniów. To Oni brali aktywny udział w wielu bardzo ciekawych projektach edukacyjnych, licznych wyjściach i wycieczkach zaplanowanych przez naszych nauczycieli.

Celem Nagrody jest promowanie pozytywnych wzorców społecznych, rozwijanie empatii, budowanie etyki życia społecznego. Ma kształtować i promować wśród młodych ludzi postawę otwartości, altruizmu, solidarności i niezgody na obojętność, ma przyczynić się do budowania więzi międzypokoleniowej i uwrażliwić młodych ludzi na zagrożenia wynikające z fanatyzmu i braku tolerancji.

Organizatorem i fundatorem Nagrody jest m.st. Warszawa. Nagrodę przyznaje Rada m.st. Warszawy. Partnerem Nagrody jest Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Pod tym adresem znajduje się krotki film z ubiegłego roku:

• Warsztaty nad Wisłą

• 26.04.2022
        • 25 kwietnia klasa 3A była na warsztatach terenowych nad Wisłą. Pracowaliśmy w grupach, badaliśmy pH gleby w różnych miejscach i poziom zanieczyszczeń wody w rzece. Ustaliliśmy, że woda z Wisły jest bardzo zanieczyszczona. Nauczyliśmy się terminów chemicznych w języku angielskim, które były niezbedne do wypełnienia kart pracy w tymże języku. Zobaczyliśmy w praktyce, do czego może służyć nauka języka obcego. Policzyliśmy też, ile kilometrów przeszliśmy, i zaznaczyliśmy swoją trasę na mapie. Pogoda nam nie dopisała - było zimno, trochę padało, wszędzie było błoto. Jednak, jak prawdziwi naukowcy, pokonaliśmy wszystkie trudności w drodze do wiedzy.

• Dzień książki

• 29.04.2022
        • 23 kwietnia od 1995 roku (dekretem UNESCO) obchodzony jest Światowy Dzień Książki, Czytelnictwa, Edytorstwa i Praw Autorskich. Data ta została wybrana ze względu na fakt, że 23 kwietnia 1616 zmarli William Shakespeare i Miguel de Cervantes Saavedra, dwaj tytani literatury światowej. Aby upamiętnić w/w. w bibliotece zrealizowane zostały aktywności przybliżające młodzieży to wydarzenie. Na początku wygłoszona została prezentacja teoretyczna omawiająca ciekawostki z życia obu wspomnianych wyżej pisarzy, po której młodzież wzięła udział w quizie kahoot! sprawdzającym zdobytą wiedzę. Zwycięzcy quizu otrzymają po weekendzie majowym nagrody ufundowane przez Biuro Radcy Ambasady Królestwa Hiszpanii ds. Edukacji. Aktywnością zamykającą była głośna lektura w wykonaniu uczniów tekstów w językach angielskim (ostatnia scena Hamleta Williama Shakespeare), niemieckim (Król Olch Johana Wolfganga Goethe), ukraińskim (poezja współczesna) oraz hiszpańskim (fragment I rozdziału I księgi Aventuras del Ingenioso Hidalgo Don Quijote de La Mancha Miguela de Cervantesa Saavedra)

• Dzień Ziemi

• 24.04.2022
        • W piątek 22.04.2022r. w XLV Liceum Ogólnokształcącym im. R. Traugutta obchodziliśmy Dzień Ziemi. Tematem przewodnim obchodów tego dnia w naszej szkole był UPCYKLING i pod tym tytułem zorganizowaliśmy konkurs. W ramach godzin wychowawczych uczniowie dowiedzieli się co to jest upcykling, wybrali, zaprojektowali i wreszcie wykonali prace konkursowe. Komisja konkursowa składająca się z uczniów i z nauczycieli, wybrała najlepszą pracę.

Jest to praca (obraz wykonany z skrawków papieru gazetowego) wykonana przez ucznia klasy IIB- Dmytro Peretiatko.

• Wystawa Da Vinci Multi-Sensory

• 24.04.2022
        • W dniu 22 kwietnia klasa 2 b udała się do Pałacu Nauki i Kultury na multimedialną wystawę Da Vinci Multi-Sensory Exhibition – poświęconą geniuszowi jednego z najważniejszych twórców renesansowych - Leonardowi da Vinci. To multisensoryczna wystawa, która powstała dzięki współpracy historyków sztuki, twórców multimedialnych oraz inżynierów dźwięku. Pozwala bliżej przyjrzeć się sztuce, nauce, technologii i fascynacji da Vinciego naturą. Poza tym to ekscytujące przeżycie, które umożliwia zapoznanie się z pełnią twórczości Leonarda.